Het belang van internationale medewerkers

Het belang van internationale medewerkers

Ze maken ‘altijd’ herrie en zijn vaak dronken. Arbeidsmigratie wordt in Nederland vaak geassocieerd met problemen. Wij van Ids Werving vinden dit jammer. Natuurlijk, het botst weleens in de samenleving. Deze groep heeft een andere cultuur. Maar ze proberen hier hun dromen waar te maken en hun ambities te behalen. Bovendien hebben we ze nodig. Nodig om de lokale bedrijven, zoals de fruitboer om de hoek overeind te houden. Wij kiezen er daarom voor om de term ´arbeidsmigranten´ niet meer te gebruiken. Het zijn voor ons ´internationale medewerkers´: harde werkers, leuke mensen en vooral onmisbaar voor onze economie.

Waarom zijn internationale medewerkers belangrijk?

Een tegelzetter uit Bulgarije, een fruitplukker uit Litouwen of een pakketbezorger uit Polen. Internationale medewerkers zijn actief in verschillende branches en sectoren. Het werk wat zij doen, is het werk waar veel Nederlanders liever niet voor kiezen. Daarom kijken steeds meer organisaties naar personeel uit het buitenland. Sterker nog: veel Nederlandse (lokale) organisaties kunnen niet meer zonder internationale medewerkers. Het zijn vakmensen en werken hard én flexibel. En zeg nou zelf: jij wilt toch ook op tijd je pakketje binnenkrijgen?

'Jij wilt toch ook op tijd je pakketje binnenkrijgen?'

Wat motiveert een internationale medewerker om naar Nederland te komen?

Niet alleen Nederland staat ‘te springen’ om internationale medewerkers te ontvangen, maar ook landen zoals Duitsland en Denemarken. Zij hebben namelijk ook te maken met grote tekorten op de arbeidsmarkt. Bovendien gaat het in een aantal landen waar internationale medewerkers vandaan komen stilaan beter. Dus hoe maak je werken in Nederland voor deze arbeidskrachten aantrekkelijk? Naast het hebben van een baan, goed salaris en het maken van veel uren, vinden internationale medewerkers een prettige huisvesting een must. Daarom bieden uitzendorganisaties huisvestingen aan. Deze huisvesting moet voldoen aan de SNF-eisen. Dat geeft een garantie voor een geschikte huisvesting. Hiermee bedoelen we goede veiligheid, sanitair, voorzieningen en brandveilige woningen.   

Verschillende huisvestingsvormen voor internationale medewerkers

Internationale medewerkers die (tijdelijk) naar Nederland komen om te werken, moeten natuurlijk ook ergens wonen. Dit zijn 3 huisvestingopties voor deze groep, afhankelijk van de verblijfperiode.

Voor zowel kort als lang verblijf hoort een gepaste huisvesting. Door het aanbieden van een comfortabele woonruimte, voelt een internationale medewerker zich prettig bij een (uitzend)organisatie. Een fijne woonplek vergroot het geluk en beperkt overlast.

Ideale huisvesting

De internationale medewerkers wonen doorgaans in een rijtjeshuis of op een vakantiepark. Hoe fijn zou het zijn om een centrale huisvesting te creëren, net buiten de stad waar alle medewerkers kunnen samenwonen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie woontoren op het bedrijfsterrein. Ten eerste pakken we het schrijnende woningtekort aan, want deze woonhuizen komen weer terug op de markt. Ten tweede heb je accommodaties én receptie op één plek zitten. Een groot voordeel voor de opdrachtgever, want zo weet het bedrijf wie er precies in de huisvesting zit en wat de planning is. Vanuit één plek gaan de medewerkers naar hun werk toe. Het liefst werk in de buurt, zodat er niet veel tijd kwijt is aan reizen. Oftewel het is een win-winsituatie voor alle partijen.

Het gevoel dat je welkom bent

Stel je eens voor: je komt met de bus aan in een vreemd land om te gaan werken. Je spreekt de taal niet, je kent de mensen niet. Best spannend toch? Zo ver weg van huis. Hoe fijn is het dan om vlak na aankomst en in de eerste week begeleiding te krijgen. Iemand die je een helpende hand biedt, zodat je begint met een leuke start en je direct welkom voelt. Denk aan een rondleiding door het bedrijf en de woonruimte. Kortom: het is aan de uitzender om de internationale medewerkers plezierig te laten ‘landen’ in de organisatie.

Hospitality van uitzenders

Uitzenders zijn blij en dankbaar met al hun (nieuwe) arbeidskrachten en dat laten ze op hun eigen manier zien. Naast een warm onthaal kunnen ze extra service verlenen om net even dat extra stapje te zetten en de medewerkers het juiste gevoel te geven. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een taalcursus of meegaan naar de notaris als een medewerker een woning zoekt.

Tijd voor verandering!

Internationale medewerkers zorgen voor extra werkgelegenheid en productie. Wij vragen je om met een bredere blik naar de deze groep te kijken, want onze economie kan tegenwoordig niet meer zonder deze mensen.

Meer weten of vragen over dit artikel?

Dennis

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top